– Sesja terapeutyczna polega na spotkaniach dziecka, nastolatka i/lub rodzica z terapeutą.
– Terapia psychologiczna dzieci i młodzieży odbywa się początkowo z samymi rodzicami (pierwsze spotkanie konsultacyjne z psychologiem) w celu zebrania dokładnego wywiadu dotyczącego rozwoju dziecka, jak i określeniu jego trudności oraz sposobu funkcjonowania.
– Kolejna wizyta to indywidualne spotkanie młodej osoby z terapeutą, w którym poznaje się dziecko, co służy pogłębieniu diagnozy problemu.
– Po rozpoznaniu przez terapeutę specyfiki przejawianych przez dziecko, młodzież trudności ustala się cel i plan psychoterapii, rozpoczynając sesje terapeutyczne. Sesje terapeutyczne przyjmują formę zabawy lub też rozmowy, w zależności od wieku pacjenta i specyfiki problemu. W sytuacji, kiedy małe dziecko odczuwa silny dyskomfort i stres, konieczna jest obecności opiekuna na pierwszych sesjach. Zazwyczaj już po kilku spotkaniach dziecko czuje się gotowe do pozostania sam na sam z terapeutą.
– W procesie diagnozy młodego pacjenta włączamy rodziców i nauczycieli. Zarówno rodzice, jak i nauczyciele prowadzą przez pewien okres obserwacje, zbierając informacje (zgodnie z zaleceniami psychologa) dla psychologa prowadzącego. Psycholog przeprowadza testy, obserwacje i wywiady oddzielnie zarówno z dzieckiem, jak i jego rodzicami czy nauczycielami w celu zebrania jak największej ilości informacji potrzebnej do diagnozy.
– Czasami wystarczy kilka wizyt, ale zdarza się, że wskazana jest dłuższa terapia. W niektórych przypadkach bywa tak, że problemy z dziećmi/nastolatkami są wynikiem trudności, jakie rodzice przeżywają w dorosłym życiu i wtedy mogą się okazać wskazane indywidualne spotkania rodzica, bądź spotkania rodzinne.